Als Duitsland in 2016 tol gaat heffen op alle wegen, moet er een tolvrije bufferzone komen langs de grens: mensen moeten tot 30 kilometer het land in mogen rijden zonder te betalen.

Dit wil althans de minister van Verkeer van Rijnland-Palts, Roger Lewentz (SPD).

In die deelstaat gaan veel mensen uit Luxemburg boodschappen doen. Vooral in Trier, de oudste stad van Duitsland, behaalt de detailhandel een groot deel van zijn omzet dankzij klanten uit het groothertogdom.

In de aan Nederland grenzende deelstaten Noord-Rijnland-Westfalen en Nedersaksen speelt dezelfde discussie. Winkeliers en horecaondernemers zijn bang dat de Nederlandse klanten wegblijven als zij ‘entreegeld’ moeten betalen voor Duitsland.

De CDU-oppositie in het deelstaatparlement in Mainz wijst het plan terug als “onpraktisch”. Er zouden onduidelijkheden kunnen ontstaan over de vraag waar de grens van de 30 kilometerzone verloopt. Ook is het de vraag hoe de controle op de zone moet worden georganiseerd, aldus de christendemocraten.

Decennia geleden stond de 30 kilometerzone wel aangegeven met het bord 'Zollgrenzbezirk'. Binnen die zone had de douane bijzondere bevoegdheden. Ook mochten de bewoners minder tolvrije boodschappen doen over de grens. Als gevolg van de Europese eenwording zijn die borden echter al lang weggehaald.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl